Ultracraft Calypso

Start Inhoud

 

Start bouwkit opbouwen trailer technische gegevens Calypso's completed Ultracraft Zolder foto´s Calypso's In bouwfase

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene informatie

        

Toestel 

De "Calypso" ultralight is een klassieke hoogdekker met staartwiel, en wordt voornamelijk in kitvorm op de markt gebracht.

Uitvoering

Het toestel is verkrijgbaar in twee uitvoeringen :

bullettype 1b,          éénzitter (foto links)  
bullettype  2a/2b    tweezitter (foto rechts)

in ontwikkeling:
bullettype 2L           tweezitter/laagdekker

    ( zie ook  pagina  technische gegevens)

Motoren

De keuze van motor in zeer divers, bij de 1b zijn de volgende motoren:  Rotax 447,462, 503 en 582  Hirth 2704 , Citroen Visa.  Bij de 2a/2b  is de keuze:  Rotax 503, 582, 912  in testfase wordt er gewerkt aan een ombouw van een BMW R850/R1100 en  K75.  Voor de toekomst zijn er mogelijkheden voor Suzuki driecylinder, viertact  en misschien een diesel variant. 

 

Opzet

De  "Calypso"  ultralights werden ontworpen met de bedoeling zeer praktisch en efficiënt te kunnen vliegen aan een schappelijke prijs (zowel in aanschaf als gebruik).

Sinds de eerste vlucht van het prototype in oktober 1994, heeft het ontwerp  verscheidene modificaties ondergaan, maar van het oorspronkelijke doel van het ontwerp werd niet afgeweken:

 "Het vliegtuig moet is staat zijn de piloot over langere afstanden, zo onafhankelijk mogelijk van allerlei faciliteiten, tegen lage kosten kunnen vervoeren."

Het toestel kan door één persoon opgevouwen, en voor transport in aanhangwagen geplaatst worden, zonder verdere hulp van personen, mechanische of elektrisch hulpmiddelen. Een eenvoudige, dichte en gemakkelijk inzetbare trailer (tekeningen beschikbaar) dient als permanente stalling van het toestel. Een hangaarplaats is dus niet noodzakelijk. En een buitenlanding, uit nood- of voorzorg, levert weinig logistieke problemen op. Het toestel kan worden opgehaald met eigen vervoer.  Het toestel met opgevouwen vleugels is zeer smal. De wielbasis is het breedste punt. De binnenafmeting van de trailer is 155 cm.

 

Bouwwijze

Het toestel is opgebouwd met klassieke fabricagetechnieken. De rompstructuur bestaat uit een gelast frame van dunwandige chroommolybdeen buizen. Daar rond worden dan vormdelen uit composietmaterialen aangebracht en wat overblijft wordt voorzien van een normale vliegtuigbespanning.

De basisstructuur van de vleugel bestaat uit gelamelleerd hout. De vormstukken (vleugelneus, tip, rolroeren etc.) zijn weer opgebouwd uit composietmaterialen. De rest van de vleugel is weer bespannen met vliegtuigbespanning. 

De cockpit is opgebouwd uit aluminium profielen en voorzien van Lexan beglazing.

Het geheel is zo opgevat dat ook grotere schade toch nog te repareren valt.

De basisstructuur van het toestel wordt steeds volledig klaar geleverd maar om de prijs van de toestellen laag te houden moeten vele kleine onderdelen vanaf tekening, uit bijgeleverd ruw materiaal, zelf aangemaakt worden.  Verdere info staat er op de pagina bouwkit.

 

 

 

 

 

Start ] bouwkit ] opbouwen ] trailer ] technische gegevens ] Calypso's completed ] Ultracraft Zolder ] foto´s Calypso's ] In bouwfase ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011