2003 deel 1

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog 2003 deel 2

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze pagina zal ik proberen actuele vluchten/reisverslagen uit te brengen; Misschien niet erg logisch, maar de meest recente vluchten staan bovenaan!!

16 maart 2003 

Vandaag gaan we vroeger weg. De weersvoorspelling geeft zonnige dag met weinig wind. Om 11.00 uur zijn we klaar voor vertrek. Na een paar testcircuits, gaat Tim( zoon van Herman) mee voor zijn eerste vlucht. Op voldoende hoogte geef ik de stick over, sturen heeft hij geleerd met Flightsim. alleen heeft hij nog te korte beentjes voor aan de pedalen te komen. Maar met een beetje hulp maakt hij toch al leuke bochten. Na de landing tanken we het toestel weer vol. ( Nu zal je denken, verbruikt het toestel zoveel benzine?? dat is maar gedeeltelijk waar. Om er nog geen wingtanks zijn gemonteerd hebben we maar 20 liter benzine aan boord.) Herman gaat nu naar huis om de rest van de fam. op te halen. Na het eten van een boterhammetje, besluit ik de volgende stap te zetten. De eerste echte navigatievlucht. Na het bestuderen van de kaart, en een laatste check ben ik op pad. De bedoeling is naar Büllingen te vliegen. Allereerst moet ik nu pal richting oosten vliegen om de CTR van Geilsenkirchen te om zeilen, en dan richting het zuiden. Het laatste stukje is het effen zoeken naar een veilig oversteek over de Hoge Venen. Er zijn hier maar weinige noodlandinggebieden. Na het zien van het stuwmeertje kan het vliegveld mij niet meer ongaan. Alleen wat zien ik bij het overvliegen van het veld: niemand aanwezig!! waar ga ik nu mijn brandstof vandaan halen!!  Na de final, volgt een redelijk goede landing. Er staat hier veel minder wind!!  Taxiënd naar de parking zie ik een ander toestel in final. Het lijkt een Eurofox.

   

Eenmaal uitgestapt herken ik de piloot, maar ik kan hem bij geen vliegveld plaatsen. Na een korte babbel valt het kwartje!  Baldrum( samen met zijn vrouw) uit Erzen. Ik bel Gottfried op, maar die is aan het werk thuis, maar belooft toch effen te komen kijken. Na een half uurtje stroomt de kantine vol met mensen. Na een paar koppen koffie vul ik de tank met de meegenomen benzine. Op de weg terug is er gelegenheid een paar mooie foto's te maken.

de Hoge Venen

bruinkolenwinning 

Terug op het veldje in Heinsberg is het nu ontzettend druk. Na een paar kleine rondvluchtjes, en het zakken van de zon besluiten we maar alles in te ruimen, en het weekend af te sluiten met een grote glimlach. Het was een te gek weekend. Alleen zijn we het bier vergeten,  jammer, dan maar wachten tot thuis

 

15 maart 2003 

Gelukkig is het beter weer als maandag. We gaan vlak na de middag richting Heinsberg. Daar aan gekomen zien we dat er meer mensen willen genieten van het goede weer. Ook John komt een kijkje nemen en maakt leuke foto van de crew "D54"

Om meer ervaring op te doen oefenen we maar circuits-vliegen/landen onder verschillende omstandigheden. Maar na veel rondjes word je toch een beetje draaierig.  Dan nog maar eens voltanken, en een kleine navigatievlucht maken. Herman gaat als navigator mee, en zijn weg voor een vluchtje tot aan het vliegveld van Erkelenz.  Met een grote bocht keren we terug naar Heinsberg. De zon is inmiddels onder, en na alles te hebben ingeladen , genieten we nog van een lekker flesje echt Duits bier !

uitzicht richting Heinsberg

oversteken van plaatselijke weg in final

10 maart 2003 

Helaas zijn de weervoorspellingen waar! Het is een zonnige dag, maar met veel wind (klik op de foto van de windmeter!). De windzak hangt er strak bij! We zijn vandaag niet alleen. Er word driftig gesleuteld, een "Sunny" vliegklaar te maken. We hopen dat de wind iets gaat liggen. Voor de zekerheid inspecteren we de crosspiste. Deze ligt er slecht bij, overal molshopen. We trappen de belangrijkste plat. Als het dadelijk toch te veel wind is voor het landen op de hoofdbaan, dan komt deze goed van pas. Ondanks dat we later zijn gaan op opbouwen zijn we eerder startklaar dan de Sunny.

           

( klik op de foto voor vergroting!) 

 We besluiten maar eens af te wachten hoe het starten en landen gaat. Na een klein half uurtje vertrekt het toestel. Aangedreven door een 80 pk Hirth motor, klimt het toestel goed tegen de wind.Door de kleine vleugels schommelt het toestel deftig. Zullen we dan toch maar eens proberen?  Bij het taxiën merk ik al dat de nieuwe veren aan het staartwiel niet voldoen, ze zijn veel te slap waardoor het toestel niet goed reageert.  Na het oplijnen, vol gas! Door de forse zijwind geef ik al veel stick naar links, en ook de voet staat richting wind. Als het toestel loskomt blijkt dat nog te weinig te zijn. Ondanks dat ik nog meer tegenstuur, word ik van de baan geblazen. Met de neus op de wind klimt het nu ontzettend goed. Op circuit hoogte is het ondanks de vele wind erg rustig. Ik maak een kleine lokale vlucht om dan toch weer terug te keren naar de baan. Bij een lage doorstart, merk ik, dat het geen pretje is om met zoveel crosswind te landen. Dan toch maar naar de cross-baan. Door nu recht op de wind aan te vliegen ondervind ik veel minder problemen. Alleen de naderingssnelheid ligt veel te hoog. Opnieuw doorstarten dus. Met de juiste snelheid, gaat het nu, een stuk beter. Halverwege de baan, sta ik aan de grond.  We besluiten toch maar op te breken, en wachten op beter weer komend weekend.

3 maart 2003 

Na een lang weekend wachten, is het eindelijk maandag, afgesproken met Erik om weer op Heinsberg te gaan vliegen, maar wat doet het weer?  zondagavond alle weerberichten gekeken, het gaat droog blijven!! Als ik wakker word en naar buiten kijk, weinig vliegweer, erg grijs, en zeer lang hangende bewolking (500ft?) Erik belt om 9.30 uur om te vragen of het doorgaat, bij hem schijnt de zon. We moeten het er maar op gokken. Aangekomen op het veld zien we dat het super drassig is, als je loopt, komt het water, naast je schoenen weer naar boven. 

                                          

Rond het middaguur zijn we startklaar, nog alleen ff bijtanken.  Herman constateert dat er een T-stuk is afgebroken aan de ontluchting van de brandstoftank . Na ff zoeken in mij gereedschapskisten vind ik een T-stuk, en na ff sleutelen is alles weer oké!  Motor start direct, gelukkig geen probleem. Na het warmdraaien van de motor besluiten we, omdat Erik er nog niet is,  ff de motorkap open te maken. No problems, alles oké.

          

 Herman gaat de eerste run maken. Er staat een leuke crosswind, maar gelukkig komt langzaam het zonnetje door de wolken, en verbeteren de condities. De landingen van zowel Herman, als van mijn, gaan redelijk goed ( na iedere landing tellen we tot 6 !!   drie propellerbladen en 3 wielen, dan is het goede landing) Bij de tweede run van Herman stapt Erik na een paar circuits uit, dit wordt alleen vliegen!! 

           

Alles gaat volgens het boekje, Herman vliegt eerst een paar overshoots, en maak dan een paar geslaagde landingen. Proficiat Herman!! Over de radio vraagt hij of hij nog door mag vliegen. Natuurlijk geen probleem. Erik geeft ons nu advies maar zoveel mogelijk landingen te oefenen. Natuurlijk is dat niet, tegen dovemans oren gezegd. We maken nu afwisselde diverse vluchten. Op het eind van de middag komen Berry en Math ook nog ff kijken. Natuurlijk willen ze wel ff meevliegen. Na een lokale vlucht terug naar het circuit.  Wel ff tijd om een paar foto's te maken.

 

Na de landing met Math, gaat mijn GSM, het thuisfront., met de vraag of we nog daarzijn!? Natuurlijk ! Het is toch nog niet donker!! Ze komen nog ff langs , Pa,ma, Hans en Miek. Na, nogmaals  bijgetankt te hebben, gaat Hans mee voor een korte vlucht.

Wat kan ons nog tegen houden!! nauw ja, gebrek aan brandstof, de meegebrachte cans benzine zijn leeg, dus toch maar stoppen. Weer hebben we een perfecte en leerzame dag achter de rug!! Nu maar hopen dat het volgend weekend vliegweer wordt!!

 

  

24 februari 2003

Vandaag is het er van gekomen:  mijn eerste solo-vlucht met de D54

                     

Afgesproken hebben we met  Erik op Heinsberg (D). Vlak na de middag zijn we op het veld. het zonnetje schijnt en er is een zwak windje. Eerst toestel opbouwen, aftanken, en na de final-check, motor starten en laten warmdraaien. Doordat er geen andere toestellen vliegen, kunnen we ons volledig concentreren op de landingen. Na het oefenen van diverse (zeer korte) circuits, vraagt Erik te stoppen bij de drempel, hij ontdoet zich van de gordel en headset, opent de deur en geeft mij een laatste advies. Nu moet ik zonder hulp verder. Ondanks dat de radio nu goed werkt, blijft het stil op de frequentie. Ik lijn op voor de start, geef  vol gas, het toestel accelereert nu veel sneller, en de staart komt sneller van de grond. Na een kwart van de baan komen de wielen los van de grond. Dit gaat super !!!!  De vario-meter slaat door, naar meer als 5 m/s!! Op een hoogte van 300ft neem ik gas terug, en probeer ik het toestel af te trimmen. Na een paar rondjes boven het veld, ga ik maar proberen te landen. Afgesproken met Erik heb ik dat ik eerst een overshoot maak. Op een meter op twee boven de baan geef ik gas bij , en klim weer terug na circuithoogte. Nu moet het echt gaan gebeuren!!! Mijn eerste solo-landing. Onder het toeziend oog van Erik, draai ik final in, in mijn gedachte hoor ik hem al zeggen:  let op u snelheid! , vleugel richting wind!, alleen sturen met de voeten!, en volledig leegmaken!. En jawel hoor, een landing , bijna uit het boekje!! ( al zeg ik het zelf). Ik mag nog een paar keren oefenen.  Bij het terugtaxien van de laatste landing, zie ik Erik al bij de auto staan,klaar om naar huis te gaan. Ik stap uit met een zeer grote grijns op mijn gezicht!  Het ik mij gelukt!!!  Erik bedankt!!! ( maar dat hoort hij niet meer, want hij is al op weg naar huis).

Dit was de dag waar ik al zolang naar toeleefde!!!

 

21-febr-2003   

Vandaag de eerste vlucht gemaakt van 2003 !!!! Ik heb vandaag een dagje vrij kunnen nemen en de weervoorspelling is goed, veel zon, weinig wind.  Na het opbouwen van het toestel, en een grondige check, eerst eens kijken op motor nog uit winterslaap wil ontwaken!  Maar gelukkig geen problemen. Na de eerste take-off is het gevoel van vliegen weer terug. Na een paar maanden van slecht weer, is dit te gek. Na  een paar circuits slaat het noodlot weer toe:  Lekke band!  Opnieuw oppompen, en Herman gaat verder met een paar circuits, maar helaas , nu is de band helemaal plat. Zelfs de ventiel is in de velg verdwenen. Gedaan met vliegen. Gelukkig heeft Guido plakkers, en kan het toestel toch weer op eigen benen staan.

 

Sommige reis verslagen zijn geschreven door collega piloten!!!! (daarvoor mij dank!) 

door naar     vluchten 2003 deel 2

 

 

 

 

Start ] Omhoog ] 2003 deel 2 ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011