2003 deel 2

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog 2003 deel 3

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Op deze pagina zal ik proberen actuele vluchten/reisverslagen uit te brengen;
Misschien niet erg logisch, maar de meest recente vluchten staan bovenaan!!

13 april  2003

Na het demonteren van de motorkap vind ik al snel het lek. Alleen nog een beetje vloeistof bijvullen en we kunnen vliegen.Bij aankomst op het vliegveld zien we weer een mooi toestel. Een FK12. Bij het zien van de cockpit, vraag ik de piloot, hoe lenig je moet zijn om in te stappen. Als je goed kijkt zie je op de middelste foto dat het, ook mij, is gelukt!! ( de truc is, dat je een stuk van de cockpit kunt open klappen). Super toestel!!! Bij het vertrek, geeft de piloot nog een leuke demo weg!!  

                                            "tolle kiste!

We vliegen vandaag eens naar het noorden. Kerken staat op het programma. We volgen de Napoleonsweg van Roemond richting Venlo. In Baarlo zien we in de achtertuin van een verzamelaar verschillende Jet's en Heli's staan, (leuke hobby, maar echt vliegen lijkt mij toch leuker!). Ook het zweefvliegveld van Venlo is goed te zien. 

 

Aangekomen in Kerken zien we, dat er wel toestellen staan, maar er word weinig gevlogen. Er staat hier een sterke crosswind. Bij het aanvliegen merk ik dat ik weer eens te hoog en te snel ben. Ik besluit dan ook maar een doorstart. Bij de tweede poging, met lager snelheid gaat het beter. Alleen de baan is erg kort, zodat ik aan het eind van de baan iets te snel wegdraai. Gelukkig geen probleem, het toestel stuurt perfect. 

Na het stopzetten van de motor komen we direct mensen kijken. Zoals "gewoonlijk"op de kleine velden, worden we hartelijk ontvangen.  Ook hier staan weer een paar mooie toestellen.

volledig houten "Koala" (ook de pedalen zijn nog van hout gemaakt!)

dubbeldekker, merk "onbekend"

Ook is er een trike aanwezig met een Smart-motor. ( helaas weer geen foto gemaakt) super gebouwd en fluisterstil.  Na een half babbelen , vullen we weer de tank, en vliegen we nu in rechte lijn terug. Terug op Heinsberg, zie ik dat het koelvloeistof lek toch noch niet dicht is. Er hangen weer druppels. Werk aan de winkel!!

 

12 april  2003

Gelukkig hebben we weer ideale weeromstandigheden. We vertrekken vroeg. Na een klein uurtje vliegen (eigenlijk: heen en weer geschud)   bereiken we Theux. . Ook voor de zwevers wordt het een goed weekend. Ze staan, en kan ik beter zeggen "liggen", al klaar voor vertrek. Als we het circuit bereiken zien we de "sleper" zich klaar maakt voor de eerste start. Bij het aanvliegen over de autoweg is het hier altijd rommelig. We omzeilen dit door iets hoger aan te vliegen en volledig te slippen, hierdoor kunnen we kort voor de baan de hoogte afbouwen.Gelukkig is het niet erg druk op de parking, zodat we een vlak stuk kunnen uitzoeken. Om toch zeker te zijn dat het toestel niet gaat rollen, leggen we maar de bandenpomp voor een wiel.

  ( de D54, met op de achtergrond een paar zwevers)

 

  Inmiddels staan op Theux ook een paar ULM's, allemaal prive toestellen.

 Met als laatste nieuwe aanwinst een    "Allergro" 

Na een snelle kop koffie en een stempel voor Herman zijn boek, vliegen we verder naar Kiewit Onderweg zien we een lange "bouwput" Of het wordt een nieuwe autoweg, of een spoor voor hoge snelheidheidstrein.

   

De vlucht blijft rommelig, we krijgen soms een paar leuke klappen mee. We doen een lage overvlucht over Bassange, helaas niemand aanwezig! Dan maar doorvliegen. We zien in de buurt van Bilzen, nog een  "halfvastenstoet"opgesteld staan in een woonwijk. Een heel mooi lint met veel felle kleuren.( helaas geen foto, pillen waren op!)

Ook is er een heide brand te zien in de buurt van Helchteren, nabij het schietterrein.  Na een goede 45 min bereiken we Kiewit. Gelukkig staat er veel minder crosswind als vorige week, en de landing verloopt dan ook zonder problemen.Het is er, net als vorige week, weer erg rustig. Het is zo'n goed weer dat we, onder het genot van een drankje, op het terras, van het zonnetje kunnen genieten! Vanuit die positie, zien we dat het brandje op de heide  inmiddels grote vormen heeft aangenomen. Zeer grote rookwolken stijgen op. 

Inmiddels landt ook Math met zijn Rans, die een vluchtje Avernas heeft gedaan. Op de parking maken we ook nog kennis met iemand uit Zuienkerke met een nieuwe CT.   

Naast de D54 staat  inmiddels een bijzondere "experimental",een giftgroene RV (volgens mij.)

   Tijd voor te tanken.We mogen Berry zijn auto én jerrycan lenen, en na 15 minuten zijn we weer voorzien van een volle tank.  Klaar voor "takeoff". Onderweg krijgen we zowel Walter als Ferry, nog ff op de radio. Na een korte babbel nemen we rechte lijn richting huis. Bij het samenvouwen van het toestel ontdekken we een koelvloeistof lek. Hier moeten we morgen eerst naar kijken. Als afsluiting van deze dag gaan we nog een lekkere schnitzel eten in de plaatselijk "bierstube"

 

 

6 april  2003

Vandaag stond een vluchtje richting Moesel gepland.  Maar, door verschillende oorzaken, schuiven we dit maar op, naar de toekomst. We zijn aan het twijfelen, waar we naar toe zullen gaan, vandaag. Of naar Budel of naar de grote bruinkolenafgraving. Aangekomen op het veld, zien we, dat  mijn naamgenoot Peter, al aan het vliegen is met zijn trike. We besluiten het vliegveldje Morschenich aan te doen. Peter is er ook wel voor te vinden, en we maken het toestel startklaar. Bij het starten merk ik dat het koord van de starter niet helemaal terugkomt. Ik krijg de motor wel nog gestart. Uit voorzorg neem ik maar een paar sleutels mee, voor het geval dat....... Na een korte omweg rond Geilsenkirchen, zetten we heading richting Jüllich. Hier bevind zich een van grootste dagbouw-bruinkolen-werken. Het gebied is immens groot. De supergrote graafmachines lijken zeer Dinky-Toys. 

             

Na een 40 min vliegen bereiken we de autoweg, waarachter het veld moet liggen. Ik merk nu, dat ik de oude versie van de kaart, heb meegenomen, want het veld staat er niet op! Even goed rondkijken, Herman merkt een gebouw op, met een heel leuk grasveld. Maar helaas er loopt een hoogspanningskabel, dat kan het dus niet zijn. Ik kan me van de ander kaart herinneren dat er bos in de buurt was. Dan maar even doorvliegen. Dan zien we de trike van Peter staan.  Er ligt wel een signalen vierkant, maar er is geen windzak. Ik ga eerst een lowpass maken om te zien hoe de condities zijn. Peter neemt op de grond,het initiatief,  het circuit te verleggen,  zodat ik lager kan aanvliegen. Gelukkig is er minder wind als gisteren. De landing gaat  goed. Het veld ligt er verlaten bij, alleen een paar modelvliegers zijn aanwezig.  Door het sterke honger gevoel, vergeet ik foto's te maken. na het strekken van de benen, is het weer tijd voor de terugreis. Het is een stuk minder turbulent dan gisteren, en we kunnen genieten van een perfect zicht. We volgen de Ruhr terug naar het noorden. Einde van weer een uitstekend weekend vliegen!!  Misschien kunnen we volgende week richting Moesel.

5 april  2003

Vandaag is het al, het 5de  weekend dat het weer het toelaat om te vliegen. Er is alleen erg veel wind. Het zicht is, door de koude lucht, perfect. Na een vlucht van ongeveer 40 min melden we ons over de radio in Kiewit. Er is niemand die antwoord, en er zijn weinig activiteiten. Bij het naderen van de baan merkt Herman op, dat dit toch wel veel wind is om te landen. Hij staat  behoorlijk cross.  De landing is een beetje rommelig maar we komen veilig aan de grond. Er staat alleen twee UL's  geparkeerd. Verder word er hier en daar driftig gesleuteld en gepoetst in de hangaars.

    

 

Na een laatste bak koffie en een korte babbel met Jan en André, gaan we bijtanken voor de retourvlucht.  De weervoorspelling geeft een toenemende wind. En we vertrekken dan ook maar zo snel mogelijk. Na een korte overvlucht bij Walter vliegen we bijna kaarsrecht terug. Het laatste stuk gaat erg snel,we  vliegen  nu met veel rugwind. Aangekomen op Heinsberg zien we dat de richting redelijk in de baan is. Het landen vormt dan ook geen probleem. Binnen een half uur begint het nu stevig te waaien. Bij het samenvouwen van de vleugels moeten we deze met twee man vast houden. Ook bij het terugrijden met de aanhangwagen ondervinden we veel last van de wind. 

30 maart 2003

Mijn voornemen om vroeg te gaan vliegen, word verstoord door, de laat optrekkende mist. Ik stel mijn vertrek thuis dan ook maar uit tot na de middag. Aangekomen op net vliegveld, beginnen de eerste zonnestralen door de laag hangende te prikken.  Een eerste vluchtje is kort, omdat de bewolking op 200 mtr hangt. Dan maar nog effen wachten. Door de mist is zijn er weinig mensen aanwezig. Alleen Günther is zijn "Minium" aan het opbouwen. Na een uurtje wachten begint het een beetje beter zicht te worden. Tijd, voor het nemen van een paar leuke foto's. 

   

Hier zien een oervorm van het ultralight vliegen. Een delta vleugel, met een hulpmotor (17 pk eencilinder). Genoeg vermogen om zelfstandig te kunnen starten.

                

   

  

Rond drie uur komt het verwachte zonnetje dan eindelijk door. Er volgen nu een paar leuke (lokale)  vluchten. 

         

Frits en zijn vrouw Annie hebben hebben zich de moeite genomen tot Heinsberg te komen. Beide zijn wel in voor een rondvlucht. 

Als afsluiting van de dag, een kort vlucht met Ma.  Na lang aandringen van mijnerzijds gaat ze dan eindelijk eens mee. Om haar eerste vlucht te goed te laten verlopen besluit ik zeer rustig te klimmen en alle bochten met de kogel in het midden te nemen. Na een groot circuit vlieg ik terug naar de baan. Ze stapt lachend uit en zegt dat het minder eng is als dat ze had verwacht. Als het beter zicht is wil ze nog wel eens meegaan.

  

Als laatste maak ik nog korte vlucht met Math, nu ook tijd om een paar leuke foto's te maken. Alleen ben ik vergeten te lachen!!   (volgende keer beter)  

  

 


23 maart 2003


Voor het vierde weekend, op rij, hebben we uitstekend vliegweer. Het zonnetje
schijnt, en er is weinig wind. Aangekomen op Heinsberg, komt ons echter de
eerste teleurstelling tegemoet. Er is s'nachts ingebroken in de containers. Met
bruut geweld zijn al sloten opgebroken, met als buit ; een gasbrander, wat
blikjes drinken, en een paar euro uit de kassa. Alleen de schade is veel
groter.



Van alle piloten is alleen Uli aanwezig met zijn toestel. Zijn Eurofox    is nog veel sneller opgebouwd als de Calypso. Maar zoals altijd, wil hij  "vlekloos" vliegen, dat wil zeggen dat hij het toestel, voor het
vliegen, eerst grondig wast. Hierdoor, zijn wij tot, als eerste in de lucht.


Vandaag hebben we Ferry te gast, en natuurlijk zegt hij geen "nee", als ik hem vraag of hij mee wil vliegen.Om toch een beetje doel te hebben, vliegen we richting Berry. Deze is in de tuin aan het werken, aan, zoals hij ons over de radio laat weten, een platform voor "helikopters". Op de terugweg laat ik Ferry zijn gang gaan met sturen. Met een beetje aanwijzingen vinden we het vliegveld terug. Bij het uitstappen hoor ik mijn Gsm overgaan, Guido aan de lijn, "we komen eraan". Ik besluit bij te tanken, en samen met Herman, de mannen tegemoet te vliegen. Na het pakken van de kaarten hoor ik "rotax-geluiden". In formatie komen Guido en Lieven eraan. Na een kleine babbel en een paar leuke foto's , besluiten we hun te vergezellen met een vlucht naar Theux.



Om de CTR van Geilsenkirchen, te ontwijken, vliegen we eerst tot aan de Ruhr, vandaar zetten we koers langs de snelweg, die ons langs Aachen voert. Ongeveer dezelfde route als vorig week, alleen bij Aachen blijven we de autoweg volgen.



We komen oa langs het het plaatsje "Limbourg", waar een klooster/kerk boven op een heuvel is gebouwd. Schitterend om te zien! Na een paar minuten hebben we nu Theux in zicht. Bij het overvliegen zijn we Guido uit het zicht verloren. Doordat het druk is met zwevers proberen we zo kort mogelijk achter Lieven te landen. Alleen hebben we niet gemerkt dat Guido boven ons ook het circuit in gaat. Hij heeft ons gelukkig wel gezien, en kiest voor de veilige weg.



Na de landing parkeren we onze toestellen naast de twee gele Piper Cubs.

Na een paar drankjes zetten we koers richting noorden. Om niet dezelfde route terug te vliegen, besluiten we om via Maasmechelen terug  te vliegen . Vanuit de lucht te zien, word er al stevig gegraven.



Na afscheid genomen te hebben van Guido en Lieven over de radio, vliegen we, via Echt, door naar Heinsberg. Geland op Heinsberg kunnen we weer terug kijken op een geslaagd weekend !!

   door naar     vluchten 2003 deel 3

 

 

Start ] Omhoog ] 2003 deel 3 ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011