2003deel8

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog 2003 deel 8a

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18-19-20 en 21 juli  Fly-Inn te Tannheim.  ( deel 1) 

Dit weekend gaat het gebeuren, de eerste "echte" grote vlucht met de OO-D54.

Samen met Guido, Lieven en Erik vliegend, en Math en Berry als volgwagen

De laatste weken hebben we veel voorbereidingen getroffen voor dit weekend. De belangrijkste aanpassing was de tanks in de vleugels. Om grote afstanden te vliegen kom je niet ver met de standaard brandstoftank van 20 liter. Op de donderdagavond hebben we alles ingepakt. We bellen Erik over het te verwachtte weer, en er word afgesproken om vrijdag om 9.30 uur te vertrekken richting vliegveld. 

Vrijdag morgen. Het weer is gelukkig beter als de afgelopen dagen. Het zonnetje schijnt er staat een crosswind op het veld.Na het opbouwen van het toestel, en het inladen van de personlijke spullen, maak ik een kleine test vlucht. Het meer-gewicht is goed te merken, en als laaste merk ik op dat de snelheids meter niet correct werkt. Aan de grond merk ik dat de leiding die ik gisteren nog heb ingekort, los zit in het t-stuk. Gelukkig hoeven we niet verder te zoeken.

Na een telefoontje naar Lieven, spreken we af om op het vliegveld Wershofen, samen te komen.Om even voor 12.00 uur vertrekken we voor de eerste etappe. Door het hoge totaal gewicht komen we met de crosswind maar nipt los van de korte baan. Er komen nu wat wolkjes aan de hemel, maar de turbulentie valt reuze mee. 

Na een kleine uurtje vliegen bereiken we Wershofen. Er is nog niemand van de andere mannen aanwezig. We besluiten maar een hapje te eten en ons te verdiepen in de kaart voor de volgende etappe.

  

Na een half uurtje arriveert eerst Erik, en een paar minuten later ook Guido en Lieven.

  

 Nadat Erik een motorcheck heeft uitgevoerd, gaan we samen op de kaart kijken waar de volgende tankstop zal plaats vinden. 

We bellen met het vliegveld van Bad Durkheim. We mogen landen, en er is benzine verkrijgbaar. 

 

Onderweg komen we een paar leuke bezienswaardigheden tegen, zoals hierboven staande foto's van het auto-circuit "de Neurenbergring" en de Moezel.

 

Onderweg zetten we de wingtanks op "actief" en we genieten van de omgeving.  De rechter tank hebben we nu leeg gevlogen , nu nog de linker aanspreken. Maar helaas de tank "stroomt "niet door. Vervelend, want nu halen we Bad Durkheim niet. We besluiten een tussenlanding te maken op Bell Hundheim. Over de radio melden we aan de rest dat ze maar door moeten vliegen.

Er staan een paar auto's maar zijn weinig activiteiten te bekennen. Het aanvliegen van deze baan is niet makkelijk, door de hoge bomen, en de helling waarop de baan ligt. Aan de grond worden we hartelijk welkom geheten door de mensen aldaar. We besluiten maar geen extra benzine mee te nemen, omdat het starten/wegvliegen hier wel een beetje riskant is  Ik krijg nu wel de tank aan het lopen, en na een kleine bezichtiging van de hangaars, vertrekken we richting Bad Dürkheim.

    

Bad Dürkheim is omgeven door veel wijn velden, die een bijzonder uitzicht geven.

Nadat we weer eens alles hebben nagekeken onder de motorkap gaan we benzine halen. Met twee cans om de schouder lopen we naar het eerste beste benzinestation. Omdat Erik hier vorig ook al is geweest weet hij de kortste weg. Met deze warmte is het wel een straf op met cans te slepen. Als we terug zijn gestrompeld tot aan het vliegveld, krijgen we te horen van een plaatselijke ulm/piloot dat hij ons wel had kunnen rijden met de auto, maar ja, nu zijn we al terug. Na het vullen van de tanks,komen de kaarten weer te voorschijn. Door alle oponthoud halen we vandaag Tanheim zeker niet. Sunset is om 21.15 en we besluiten door te vliegen tot Albstadt.  We bellen met het vliegveld , en ze zeggen ons toe het vliegveld open te houden totdat we er zijn. Nog ff snel een  kort telefoontje naar Math en Berry, zodat ze door kunnen rijden naar de eindbestemming.   Na een uurtje vliegen bereiken we Albstadt. Door de invallende duisternis kunnen we helaas geen leuke foto´s meer maken. Over de radio horen we dat Lieven een probleem heeft met de brandstof. Door dat hij een van de tanks te vol heeft gedaan is hij door de hevelwerking een paar liter kwijt geraakt door de overloop. Als wij het circuit bereiken en ons melden over de radio , zien we dat Erik ook net is geland, en richting hangaars taxiet.  Aanvliegen is hier weer leuk, hoge bomen in final en een baan die weer tegen een berg ligt. Na het parkeren van het toestel horen we over de radio dat Guido en Lieven ook het vliegveld in zicht hebben, gelukkig.  Na het betalen  van het landings/campeer geld kunnen we de tenten opzetten, helaas mag net niet bij de vliegtuigen, maar op de heuse "camping" Gelukkig is het restaurant nog laat open en kunnen nog lekker eten en drinken. Het is inmiddels bijna 24.00 uur en de volgwagen is er nog altijd niet. Math belt, met de mededeling dat we maar twee koele pinten moeten bestellen.  We wachten nog maar even, maar de mensen van het restaurant willen sluiten. Opnieuw bellen we met de volgwagen. Ze zijn nog maar 1000 mtr van het vliegveld, maar rijden op advies van hun nagivatieapparaat, over zeer lokale , smalle zandpaden. Ik vraag aan Berry, om een keer te claxonneren, misschien horen wij dat . Negatief. Op eens zien we in de verte een paar koplampen, om zeker te zijn dat ze dan zijn vragen we ze om groot licht op te zetten. Inderdaad  in zicht !!  We hebben maar kleine zaklampen maar ze kunnen ze toch zien.Ze rijden nu dwars over het vliegveld. Eindelijk. We besluiten dan ook de avond met een lekkere fles wijn. 

Einde van een schitterende dag vliegen !!!

( lees verder deel 2

 

 

 

Start ] Omhoog ] 2003 deel 8a ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011