|
|
27 en 28 Juni, vliegveld HeinsbergVandaag is het zover, alle kleine probleempje ( lees: uitdagingen) zijn nu wel opgelost. Aanhangwagen volgeladen met alle gereedschap wat ik denk eigenlijk niet nodig te hebben, maar wel makkelijk als je het wel nodig hebt. Ik ben al vroeg op het vliegveld, en zorg dat het toestel opgebouwd is, en nog een laatste keer alles gecheckt is. Als laatste moet de prop nog gemonteerd worden. Als Erik op Heinsberg aankomst begint de zon de dikke grijze laag te doorbreken, en wordt het direct "stekend" warm. Als de olietemperatuur vandaag goed blijft, zal het bij kouder weer zeker geen problemen opleveren. Bij het monteren van de prop blijkt dat er een schroefdraad niet volledig is doorgetapt ( zelf gedaan, dus eigen schuld). Oplossing gevonden door een extra onderleg ring. Erik maakt nu eerste wat sprongetjes met het toestel. dwz begin van de baan volgas, zodra het toestel los van de grond komt, gas terug, ff blijven hangen op een paar meter, en dan direct de landing. En dat alles op ons korte startbaan!!!!! Hier een kort filmpje van de eerste test/vlucht/landing:
04 en 05 juli, vliegveld HeinsbergNa de geslaagde testvlucht, ben ik op zoek gegaan naar de oplossing voor het probleem dat de motor niet goed oppakt, als hij warm is. Hier een kort verslag wat ik geplaatst had op het bmw-forum. De laatste twee weken vanalles
bedacht wat nu echt het probleem kan zijn. Ik heb veel gelezen, uren op het
internet rondgezworven, diverse mensen gebeld, maar geen resultaat. Dus eindelijk een goed startende en lopende motor.
(25-10-2009) juli-augustus-september-oktober Heinsberg Tijd voor een update van deze (technische-) webpagina. Ik kreeg al van diverse mensen te horen/lezen, of er problemen waren, de site liep een beetje achter. Ja en Nee, er zijn nog wel wat kleine dingen, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met het resultaat van de motor ombouw. Mijn doelstelling: vliegend naar het Flugfest op vliegveld Büllingen te geraken, heb ik gehaald. Helaas was de terugreis, door het slechte weer, met de aanhangwagen. In de daarop volgende weekenden, diverse kleine aanpassingen gedaan aan de motor. Laatste week van augustus heb ik vakantie gehad, en hadden we met een paar Calypso-piloten afgesproken een vlucht richting de Franse Alpen te maken. (lees verder op de bladzijde reisverslagen). Onderweg weer de Mc Gayver uitgehangen, doordat er in vlucht een zekering kapot ging, van mijn brandstof-vulsysteem. Onderweg ook nog de vsnaar van de dynamo vernieuwd. Beide veroorzaakt door eigen toedoen. De motor startten en liep zonder verdere problemen als een zonnetje!!! In totaal 14 uur gevlogen, met totaal 100 ltr verbruikte brandstof. Terug in Heinsberg, een grondige controle van de motor.Het einige wat opviel, dat het achterste lager van het grote wiel van de overbrenging, los zat in de passing. Ik heb toen maar de keuze gemaakt de gehele overbrenging af te bouwen, en een modificatie door te voeren. Na wat overleg met Erik tot de volgende oplossing gekomen. om de flens een pasring gedraaid, en die met Loctite verlijmd. Daarna op de overgang, een 6-tal schroefdraadgaten getapt. De boutjes houden de ring op de plaats en het deksel klemt nu het lager in de naaf. Na alles weer gemonteerd te hebben, versprong bij de eerste testvlucht de riem 1 rib op de grote poelie. Dus nog maar een keer alles losgehaald, en opnieuw uitgelijnd. Bij eerste montage´s maakte de riem een metaalachtig geluid als hij droog opgestart werd. Met een bus Beltspray, loste zich dit wel op. Met een nieuwe uitlijning, was de riem verdacht stil. Voor de zekerheid toch maar weer ingespoten. Hierna diverse vluchten gemaakt, en gelukkig blijft nu alles op de plaats zitten/hangen. Precieze data mbt de motor heb ik nog niet echt bijgehouden. Het brandstofverbruik zal liggen tussen de 8 en 10 liter per uur, bij een toename van ongeveer 10-15 km vliegsnelheid. 25-10-2009 vliegveld Heinsberg Vandaag, gereedschap ingeladen, en richting vliegveld gereden. Eén van de laatste aanpassingen is de toerenteller. Op de originele uitgang van de Motronic, gaf de toerenteller maar de helft van het werkelijk toerental aan. Inmiddels had Frits een oplossing gevonden, door een krukassensor van een Citroën Saxo te gebruiken. Vorig week had ik al een hoekprofiel (50x50x2) uitgemeten, en geboord. Vandaag dus vastschroeven en aansluiten. Zie hier het resultaat: De sensor ligt ongeveer 1mm vrij, en werkt op de afgedraaide flens op de starterkrans. en dan binnen de kabeltjes vastbinden, de toerenteller omzetten van 4 naar 6 cilinder, dan kijken of het werkt en YEP, het werkt !!!! Voor de Bob-de-Bouwers die ook de injectie willen gaan gebruiken hier nog een foto van de opstelling van de brandstofpomp. Gebruikt is een originele Pierburg pomp (3bar) en origineel BMW brandstoffilter. De laatste loodjes zijn nu nog:
voor zover, het project: "ombouw BMW-motor" |
Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011 |