2009 deel 8

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 en 28 Juni, vliegveld Heinsberg

 

Vandaag is het zover, alle kleine probleempje ( lees: uitdagingen) zijn nu wel opgelost. Aanhangwagen volgeladen met alle gereedschap wat ik denk eigenlijk niet nodig te hebben, maar wel makkelijk als je het wel nodig hebt.

Ik ben al vroeg op het vliegveld, en zorg dat het toestel opgebouwd is, en nog een laatste keer alles gecheckt is. Als laatste moet de prop nog gemonteerd worden. Als Erik op Heinsberg aankomst begint de zon de dikke grijze laag te doorbreken, en wordt het direct "stekend" warm. Als de olietemperatuur vandaag goed blijft, zal het bij kouder weer zeker geen problemen opleveren. Bij het monteren van de prop blijkt dat er een schroefdraad niet volledig is doorgetapt ( zelf gedaan, dus eigen schuld). Oplossing gevonden door een extra onderleg ring.

Erik maakt nu eerste wat sprongetjes met het toestel. dwz begin van de baan volgas, zodra het toestel los van de grond komt, gas terug, ff blijven hangen op een paar meter, en dan direct de landing. En dat alles op ons korte startbaan!!!!!

Hier een kort filmpje van de eerste test/vlucht/landing:

 

 

 

04 en 05 juli, vliegveld Heinsberg

Na de geslaagde testvlucht, ben ik op zoek gegaan naar de oplossing voor het probleem dat de motor niet goed oppakt, als hij warm is. Hier een kort verslag wat ik geplaatst had op het bmw-forum.

De laatste twee weken vanalles bedacht wat nu echt het probleem kan zijn. Ik heb veel gelezen, uren op het internet rondgezworven, diverse mensen gebeld, maar geen resultaat.

Eindelijk vandaag tot de oplossing van het mysterie gekomen.
Doordat ik de TEXA heb kunnen inzetten , kwam ik er direct achter dat de olietemperatuursensor niet goed zou zijn. De TEXA geeft een fout melding, dat de kabel of de sensor niet oke is. Gelukkig had ik een tweede sensor meegenomen. Deze aan de kabelboom gehangen, en los onder de motorkap gehangen. De TEXA blijft nu ook weer een motortemperatuur aangegeven van ongeveer 60 gr. Na het opwarmen van de motor, olietemperatuur ronde de 80 gr, begint het stotteren weer. Doordat ik de laptop achtermij op de stoel heb vastgezet, zie ik dat de waarde terugvalt naar -20 graden!!!

Zoals ik reeds beschreven kamp ik ook nog altijd met het probleem dat de motor slecht start. Ik had al mee gekregen dat, omdat de accu helemaal achterin zit, de motronic misschien te lage klemspanning overhoudt.

Gisteren zitten de bedenken dat ik nu eigenlijk verandert heb, tov de goedlopende motor uit de motorfiets.
Kom ik op het idee, dat misschien mijn olietemp.meter op het dashboard, het probleem kan zijn. Dus vandaag maar weer eens vol bepakt, richting het vliegveld. Laptop en TEXA weer aangesloten. Olietemp staat weer op de foutmelding. Door nu het stekkertje van de meter te verwijderen, en een reset te geven aan de motronic, is de foutmelding weg. Voor het testen van de hallgevers, vraagt de TEXA, om de motor geduurde 3 sec. te starten. En wat gebeurt er??? de motor slaat direct aan!!. De waarde van de olietemp geeft nu 23 gr weer. en ook de luchtdruk is op het juiste nivo. Is dit nu de oplossing???? Ik laat de motor nu weer warm lopen, en probeer nu de situatie op te zoeken, van het stotteren. maar alles blijft perfect lopen. Dan maar de lucht in met de handel. Voor mijn gevoel draait de motor nu ook op deel- en vollast beter. Na de landing heb ik pijn aan de kaken ( van de grijns Wink !!!)

Eindelijk het probleem kunnen oplossen.
Aan de mensen die mij hebben bijgestaan, in welke vorm dan ook, wil ik langs deze weg ook hartelijk dank uitspreken!!!

 

Dus eindelijk een goed startende en lopende motor.

 

(25-10-2009)   juli-augustus-september-oktober  Heinsberg

Tijd voor een update van deze (technische-) webpagina.

Ik kreeg al van diverse mensen te horen/lezen, of er problemen waren, de site liep een beetje achter.  Ja en Nee, er zijn nog wel wat kleine dingen, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden met het resultaat van de motor ombouw. Mijn doelstelling: vliegend naar het Flugfest op vliegveld Büllingen te geraken, heb ik gehaald. Helaas was de terugreis, door het slechte weer, met de aanhangwagen. In de daarop volgende weekenden, diverse kleine aanpassingen gedaan aan de motor.

Laatste week van augustus heb ik vakantie gehad, en hadden we met een paar Calypso-piloten afgesproken een vlucht richting de Franse Alpen te maken. (lees verder op de bladzijde reisverslagen). Onderweg weer de Mc Gayver uitgehangen, doordat er in vlucht een zekering kapot ging, van mijn brandstof-vulsysteem.  Onderweg ook nog de vsnaar van de dynamo vernieuwd. Beide veroorzaakt door eigen toedoen.  De motor startten en liep zonder verdere problemen als een zonnetje!!! In totaal 14 uur gevlogen, met totaal 100 ltr verbruikte brandstof.

Terug in Heinsberg, een grondige controle van de motor.Het einige wat opviel, dat het achterste lager van het grote wiel van de overbrenging, los zat in de passing. Ik heb toen maar de keuze gemaakt de gehele overbrenging af te bouwen, en een modificatie door te voeren. Na wat overleg met Erik tot de volgende oplossing gekomen.

om de flens een pasring gedraaid, en die met Loctite verlijmd. Daarna op de overgang, een 6-tal schroefdraadgaten getapt.

De boutjes houden de ring op de plaats en het deksel klemt nu het lager in de naaf.

Na alles weer gemonteerd te hebben, versprong bij de eerste testvlucht de riem 1 rib op de grote poelie. Dus nog maar een keer alles losgehaald, en opnieuw uitgelijnd.  Bij eerste montage´s maakte de riem een metaalachtig geluid als hij droog opgestart werd. Met een bus Beltspray, loste zich dit wel op. Met een nieuwe uitlijning, was de riem verdacht stil. Voor de zekerheid toch maar weer ingespoten.

Hierna diverse vluchten gemaakt, en gelukkig blijft nu alles op de plaats zitten/hangen. Precieze data mbt de motor heb ik nog niet echt bijgehouden. Het brandstofverbruik zal liggen tussen de 8 en 10 liter per uur, bij een toename van ongeveer 10-15 km vliegsnelheid.

25-10-2009   vliegveld  Heinsberg

Vandaag, gereedschap ingeladen, en richting vliegveld gereden. Eén van de laatste aanpassingen is de toerenteller. Op de originele uitgang van de Motronic, gaf de toerenteller maar de helft van het werkelijk toerental aan. Inmiddels had Frits een oplossing gevonden, door een krukassensor van een Citroën Saxo te gebruiken. Vorig week had ik al een hoekprofiel (50x50x2) uitgemeten, en geboord. Vandaag dus vastschroeven en aansluiten. Zie hier het resultaat:

De sensor ligt ongeveer 1mm vrij, en werkt op de afgedraaide flens op de starterkrans.

en dan binnen de kabeltjes vastbinden, de toerenteller omzetten van 4 naar 6 cilinder, dan kijken of het werkt

en YEP, het werkt !!!!   Voor de Bob-de-Bouwers die ook de injectie willen gaan gebruiken hier nog een foto van de opstelling van de brandstofpomp. Gebruikt is een originele Pierburg pomp (3bar) en origineel BMW brandstoffilter.

De laatste loodjes zijn nu nog:

bulletbekabeling van de Motronic strak maken
bulletextra hittefolie op het brandschot
bulletnademper pasmaken en monteren
bulletverwarming op oliecircuit bouwen

voor zover, het project:  "ombouw BMW-motor"

 

 

Start ] Omhoog ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011