2009 deel 7

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog 2009 deel 8

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 en 30 Mei. Heusden-Zolder en bij onze vriendelijke buren

 

Voor  afbouwen van een paar zaken een dagje naar Erik geweest met het toestel. De tijd is aangebroken de eindoverbrenging af te monteren. Voor de asondersteuning aan de onderzijde moest er nog een deksel gedraaid worden. Is redelijk bewerkelijk, omdat er nog geen definitieve tekening van is. Met af en toe iets vragen kom je een heel eind. Hier het resultaat van een "paar uurkes"  sleutelen.

Riem en spanrol aangebracht,

Detailfoto van de spanrol.

Mbt de onststeking, voor het aansturen van de tweede bougies, ben ik op zoek naar een simpele oplossing om een tweede bobine te kunnen aansluiten op de originele motronic.

De transistor links boven is waarschijnlijk de aansturing van de bobine. Ernaast is nog plaats voor de tweede eindtrap

 

8 juni  nogmaals naar Erik (Heusden-Zolder )

vandaag weer met het toestel naar Erik geweest voor de ultieme motortest. Gisteren ( zondag) doorgewerkt voor alles klaar te krijgen. Vanmorgen alles in de aanhangwagen, en op pad. Onder het genot van het zonnetje komen we bij Erik aan. We treffen Erik Stornebrink die zijn vleugels komt brengen voor een kleurtje. Na het aanpassen van de luchthappers aan de riem, proberen de verlengnaaf te monteren. Helaas is het met de steekmaat op de bouten niet helemaal jofel.  We lenen dan maar een naaf van een ander toestel, maar ook deze past slecht. Na wat meet werk kom ik erachter dat de tapgaten in de grote poelie niet diep genoeg zijn. Dus dan maar alle gaten natappen. Ook de boutjes maar een 5mm korter gemaakt. Dan eindelijk de prop monteren.

Dit begint er op te lijken. Toestel vastgebonden aan de achterzijde, en gestart. Dit gaat nu beter al verleden week. Warmdraaien gaat vlot, omdat het blok is voorzien van een thermostaat in het oliekanaal. Erik houd alles van buiten in de gaten, en geeft met een duim-up signaal aan dat ik hoger in toeren kan. Helaas is de puls van de toerenteller niet goed, en geeft deze toch maar de helft aan. Ik laat de motor met trappen van 500 toeren meer draaien, totdat mijn gashendel volgas aangeeft. De toerenteller geeft nu 3400 aan, dus 6800 echte motortoeren. Nu een minuutje volhouden.....Het toestel staat nu bijna te springen, het wil weg....... De olietemperatuur met de stadaard GS-oliekoeler is nu niet verder gekomen dan een 80 gr. Dus binnen de grenzen. Motor weer terug naar stationair. Door de boxeropstelling merk je nu de horizontale trillingen. Advies van Erik is om toch nog eens andere trillingsdempers te gebruiken. En nu weer een keer volgas, ( dit ging bij de eerste injectietesten niet goed, omdat de motronic ingreep ivm te hoge motortemperatuur) motor pakt goed op, en draait weer tot vol toerental.

Hier ook een kort filmpke van de eerste motortest:

Nu de volgende stap, motorkap passend maken, en oliekoeler vastzetten...

 

16 juni Heusden Zolder

Resultaat van een dagje passen/meten/schuren/boren/frezen en stofhappen:

Nog te gaan:

oliekoeler goed vastzetten, propeller monteren, alles aan een laatste controle onderwerpen en dan eerste werkelijke motortest, gevolgd door de eerste takeoff...

24 juni middagje vliegveld Kiewit ( Hasselt)

met de aanhangwagen naar vliegveld gereden op het verzoek van erik. Hij heeft hier 700 mtr startbaan ter beschikking, en kan daardoor een paar proefstarts maken. Voordat erik aanwezig is hebben de motor al een keer warm gedraaid. Na het monteren van de prop, kunnen we beginnen meet weer eerst een statische test. Touw aan de achterkant en dan gassen!! Toerental langzaam opvoeren naar max.  Erik heeft nu een  selfmade prop meegebracht, en deze draait op de grond nu 6000/ min. Iets minder dan de warpdrive van de andere erik.

Olietemperatuur loopt op naar een 80 gr. dus niet te hoog.  Erik wil nu beginnen met de proefstarts, maar helaas, platte accu. Na wat gemeet, blijkt dat de regelaar niet goed werkt, en zodra in de starthulp verwijder, begint de motor rottig te lopen. Er zit niks anders op dan inpakken en een pint pakken.

25-26 juni @home

inmiddels proberen te achterhalen waar het probleem zit, maar om direct resultaat te hebben, ga ik maar voor de veilige optie, het monteren van "auto-dynamo" Hij weegt wel wat meer dan de Kubota, maar veiligheid staat voorop. Na het frezen van een montagesteun, en wat touwtjes vastknopen, de eerste test. Oeps weer geen laden. Zekering kapotgesprogen. na een nieuwe zekering, en het juist aansluiten van het controlelampje, een nieuwe poging!! Yep alles werkt weer!   Morgen de ultime test, eerste testvlucht op vliegveld Heinsberg.

 

verder naar deel 6

 

 

Start ] Omhoog ] 2009 deel 8 ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011