Schaffen -Diest

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na drie dagen rondgevlogen te hebben rond Maasmechelen, word het weer eens tijd voor een leuke navigatie vlucht. Dit weekend staat in het teken van een Oldtimer Fly-Inn te Schaffen-Diest         

Iedere jaar verzamelen zich hier de leukste toestellen van de verschillende landen. Natuurlijk veel Oldtimers maar ook sportkisten en ultralights. Vanuit alle allerlei windstreken komen mensen overgevlogen voor dit weekend. Om de drukte van de middag, voor te zijn, hebben we besloten vroeg te vertrekken. De bedoeling is  8.30 uur. We mogen pas landen om vanaf 9.00 uur. Bij het kampvuur van gisterenavond hebben we tegen Ferry gezegd dat hij wel koffie kan meebrengen, als hij toch naar huis gaat. En wat denk je, staat hij al vroeg voor onze tent met diverse kannen koffie!  ( Fer/Gonnie bedankt!)

 Maar door enig oponthoud zijn we pas om 8.50 uur "airborne".  In formatie vliegen we richting Zwartberg, Walter en ik voorop, gevolgd door Ferry en Wim. Berry vliegt met de Rans op ruime afstand, om het verschil in snelheid op te compenseren .  We houden radiocontact om ons, ff voor Schaffen we te groeperen.

Berry , met op de achtergrond de centrale van Genk

We zijn niet er eerste, de "vroege vogels" zijn er al, Willy, Ger, Hugo en Frans zijn reeds voor ons geland. Walter meld ons aan, als formatie van "5 microlights". De controller vraagt een beetje beduusd "5 microlights?" Hij ziet er maar vier en is dus bang dat we er eentje zijn verloren. Maar Berry heeft meer afstand genomen, om in final niet te traag te moeten vliegen.   We vliegen in formatie naar de baan, en we kunnen bijna naast mekaar landen. De baan vrijmaken kan dus zeer snel gebeuren. Berry land iets later, en heeft zich een beetje in de hoogte onderschat. Hij komt veel te hoog binnen, maar hij heeft gelukkig een heel lange baan voor zich.   We worden verwelkomt door Marc, die met een leuke jeep , als 'follow-me" wagen rond rijdt.  Na het parkeren van de toestellen gaan we naar de inschrijvingstent. Hier ontvangen we , naast ons badge, wat toegang geeft tot het vliegveld, ook eten- en drinkbonnen. ( super geregeld!!)  Na ons ontbijt gaan we de toestellen bekijken. Er staan veel  beauty's bij. 

Na een uur rondhangen en een  laatste versnapering besluiten we , weer heading richting Maasmechelen te zetten. Inmiddels landen ook Guido en Lieven.

 

(Natuurlijk heeft Guido wel fototoestel bij, vandaar bovenstaande foto's.)  

Na het checken van de toestellen, en het warmdraaien van de motor, taxien we naar het holding punt. Er staat een hele rij toestellen te wachten, er heerst  nu topdrukte. Ook de An-2 van Hugh komt nog binnen gevlogen. Het circuit blijft continu "bezet"en we besluiten maar voor te kruipen. We starten ook weer in formatie naast mekaar , zodat we zo kort mogelijk de baan bezet houden. Door het perfecte weer is het ook  op de terugreis genieten. Ik besluit ff een ommetje te maken, voor een overvlucht van het auto-racecircuit van Zolderen,en  de "homebase van de Calypso" , Erik  

Na de landing op Maasmechelen , en nadat we het tentenkamp hebben afgebroken, en alles hebben opgeruimd, drinken we nog ff een pintje op het terras, en gaan dan met een tevreden gevoel naar huis.

 

 Voor echt super foto's van deze Fly-Inn  moet ze surfen naar:

  www.airliners.net 

deze zijn gemaakt door oa  vliegtuigspotter,  :Peter Vercruijsse,  en zijn super van kwaliteit!!!

hier zijn de directe pagina's :

zelf OO-B23Walter OO-A44Ferry OO-A37  / Berry OO-C01 / Wim OO-660

 

 

 

Start ] Omhoog ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011