trailer

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervoer vliegtuig

Voor diegene die niet geen hangaarplek hebben, is het mogelijk het toestel samen te vouwen en te verplaatsen met  een aanhangwagen.  De afmetingen zijn in die orde van grootte dat een gewone personenauto geschikt is als trekkend voertuig.

     

De rijeigenschappen zijn beter, dan van een auto met een caravan. Het zwaartepunt ligt namelijk laag in de buurt van de as. Alleen bochten maken met deze lengte is in het begin natuurlijk oppassen.De bovenbouw is van die breedte dat er geen extra spiegels gemonteerd moeten worden.  Alleen de luchtweerstand is goed te merken,  hierdoor neemt het brandstofverbruik dus wel met grote stappen toe! 

        

De opbouw is gemaakt uit kokermateriaal , de vloer is betonplex-plaat en voorzien van origneel "Calypso-geel" dekzeil . Voor de as heb ik gekozen voor een geremde 750 kg torsie-as. Bij aanschaf aanmerkelijk duurder als een ongeremde. Maar de voordeel "remmen"vind ik wel doorslag gevend. Zie nadere info op  http://www.alko.de

Montage van de achter- en onderklep.   Aan de achterklep kun je aan de linkerkant zie dat de draaipunten om een as zitten. Hierdoor is het mogelijk de klep te openen, iets ophoog te tillen en dan aan de linkerzijde op de wielbak te plaatsen. Hierdoor blijft de klep niet uitsteken.

De geremde aanhangwagenkoppeling, let op het detail dat ik de beugel van het steunwiel heb vast gelast. Deze was eerst met bouten bevestigd, maar die hebben altijd speling.

Voorzijde, bovenste driehoek is van binnen ook met hout bekleed.

Steunpunt voor het wiel, onder een lichtschuine hoek geplaatst, zodat toestel zich centreert-

Hier is goed te zien, dat ik de wielbak ongeveer 10 cm heb laten zakken tov de gehele vloer links, hierdoor is de hoek van de achterklep minder steil, en laat zich het toestel makkelijk in de aanhanger duwen.

Hier is de middengeleiding goed te zien, incl uitklapbaar voorstukje, waarop je het staartwiel plaatst, en dan toch aan de zijkant uit de aanhangwagen kunt komen. Verder heb ik aan beide zijde omklapbare geleidingen gemaakt. De wielen worden hierdoor de juiste richting op gestuurd, en omgeklapt staat het wiel vast door de driehoek.

Binnenzijde, tip aan de nieuwbouwers, laat wat ruimte tussen de houtenlatten en het ijzeren bovenframe, Het is altijd makkelijk om daar een spanband vast te kunnen zetten.  Bijv, als je de motorrubbers wilt vervangen, kun je daar de motor aan vastleggen.

Deze ruimte is hier goed te zien, rechts boven waar de ty-raps zitten.

Verder tip; maak de bevestiging van het spanbord zo hoog mogelijk. Ik had oorspronkelijk de vrije ruimte gelijkmatig verdeeld, toen ik nog met de casco bouw bezig was. Maar door het gewicht van het hout, zeil en vliegtuig, leek het of de aanhangwagen te vol geladen was. De beugels van het spatbord zijn nu hoger geplaatst, zodat het ondanks de belading, lijkt of hij onbeladen is.

Aan de onderzijde goed te zien, het basis frame van koker 50x50, de ophanging van het reservewiel.

Sluiting van de onderklep

Scharnier punt achterklep

Verloop van de bestaande vloer, in de verlaagde vloer

Ladder op gehangen aan de zijkant

sluiting achterklep aan rechterzijde

en aan de klep zelf

Bevestiging spatbord

Afwerking van de verbrede wielbak

In de achterklep een extra verdieping gemaakt zodat de achterlichten vlak liggen metde buitenkant

Versteviging aan de onderzijde van de grote klep, om doorbuiging te verkomen

 

De maatvoeringen volgen via een tekening van Erik

 

 

 

Start ] Omhoog ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011